Spomienky na Albireo 40

Zdravím, astro priatelia. Retiazka „nádherného“ počasia sa nám predlžuje a na jasné nebo si musíme ešte, zdá sa, pekne dlho nechať si zájsť chuť. Spomínané okolnosti nám však nijako nestoja v ceste pokiaľ ide o zveľadenie astro techniky. 

Je to už pár zím, čo videla prvé svetlo montáž Albireo 40. Pôvodne vznikla ako prenosná montáž, ktorá mala niesť väčšie ďalekohľady najmä na Perzeidách. Prednášky pod oblohou trvale vyžadovali trochu viac komfortu, aby sledovaný objekt držal hodinový stroj v zornom poli a tak výklad nemusel byť neustále prerušovaný utekaním objektu zo zorného poľa. Montáž však nabrala hneď na začiatok pekných pár kilogramov naviac a z prenosnej sa stala hneď „prevozná“ a hodne neochotná. Bol to skrátka kus železa, ktorého konštruktér pozabudol na svoj pôvodný plán. Naviac, na Perzeidách 2019 nás počas jednej nezdarenej noci navštívila nie zrovna najslabšia búrka a tá Albireo prekryté vrecovým žochom si pomýlila s plachetnicou a montáž prevrátila. Pre každého amatéra pohľad nie zrovna najkrajší, ak uváži koľko hodín za strojmi pri jej výrobe strávil. A to je asi tak všetko, následne montáž už hviezdy nevidela a driemala iba tak uskladnená v garáži bez možnosti ďalšieho využitia.

Znova sa počas tejto zimy ozvala ďaleká „Domaniža“ a túžba multifunkčnej hvezdárne. Popri tom sme stále v živom kontakte so Samom a u neho je stále v hre výstavba robotickej hvezdárne v Horovciach. Takže Albireo povstalo z popola a to doslova, lebo sa čoskoro môže dostať do svojho prirodzeného prostredia – na hvezdáreň. A to už buď v Domaniži, alebo v Horovciach.

O samotnej prestavbe vám poviem za seba niečo o mechanike. Rozum dostane od Sama v podobe Onstepu, v ktorom je úplne doma a ovláda ho roveň s jeho tvorcami. Montáž dostala úplne nové šnekové kolo v rektascenzií. Staré bolo jedno z mojich prvých typov oceľových kôl odvaľovaných v nožovej hlave sústruhu závitníkom. Ako prvé panenské plavby, ani to kolo nebola žiadna sláva. Na vtedajšie účely však postačovalo. No teraz pri navádzaní v dvoch osiach pomocou systému najnovšieho pokolenia Onstep sú prevody vyhovujúco uložené v tichých blokoch. Obe kolá sú duralové a šneky bronzové. Prevody od motorov sú v oboch osiach riešené ozubenými remeňmi.

Tu sú obrázky zachytávajúce pôvodný stav montáže:

A tu nasleduje dokumentácie nového stavu po prestavbe:

Albireo prešlo celkovým obrodením a verím, že si mechanika „sadne“ s elektronikou a bok o bol vytvoria poriadnu hromovú guľu, ktorá pôjde ako pstruh po masle. Držte jej palce, nech robí radosť a nie ostudu.

Pridaj komentár